حد مجاز فروش در سامانه مودیان مالیاتی
یکی از مهمترین قوانین مربوط به سامانه مودیان بحث کنترل حد مجاز فروش می باشد که بر طبق ماده 6 مربوط به این قانون به تصویب رسیده است.مودیان مالیاتی ، طبق این قانون نمیتوانند بیشتر از 5 برابر فروش مندرج در اظهارنامه مشابه سال قبلی اقدام به ارسال فاکتور نمایند. این محدودیت باعث سردرگمی بسیاری از مودیان شده است در این مقاله ما قصد داریم با اطلاع رسانی نحوه افزایش حد مجاز فروش به سردرگمی مشتریان پایان دهیم.
قانون سامانه مودیان در سال 1398 به تصویب رسید تا یکی از کارآمد ترین قوانین در سیستم نظام مالیاتی باشد.با مراجعه به مجموعه قوانین سامانه به موارد متعددی از جمله حد مجاز فروش برخورد می کنیم که با هدف دسترسی سریع به نقدینگی مالیات ارزش افزوده طراحی شده است که تعریف کلی آن به این شرح است.
به محدودیتی که برای صدور صورتحسابهای الکترونیکی با اعتبار مالیاتی در یک دوره تعریف شده است، حد مجاز سامانه مودیان میگویند.
وضعیت حد مجاز فروش سامانه مودیان به سه دسته تقسیم می شود.
- وضعیت عادی
- وضعیت در آستانه تکمیل
- وضعیت عبور از حد مجاز
تبعات عبور از حد مجاز فروش
- عدم اعتبار مالیاتی برای خریداران ( طرف مقابل فروش)
- برگشت خوردن فاکتور های ارسالی توسط خریداران
اعتبار مالیاتی یک نوع امتیاز در معاملات می باشد که در کارپوشه مودی در نظر گرفته می شود و کاربرد آن زمانی خواهد بود که برای محاسبه مالیات ارزش افزوده به صورت سیستمی اقدام شود و این مبلغ باید از آن کسر گردد. بدین معنا که شما مالیاتهای ارزش افزوده پرداختی خود را از مالیاتهای ارزش افزودهای که از مشتریانتان گرفتهاید، کسر میکنید. همچنین اعتبار مالیاتی میتواند در اظهارنامههای عملکرد نیز تاثیر گذار باشد.
نهایتا به این نتیجه میر سیم که اعتبار مالیاتی از پرداخت مبالغ اضافه بابت ارزش افزوده جلوگیری میکند. ارائه صورتحسابهای فاقد اعتبار مالیاتی که ناشی از رد کردن حد مجاز سامانه مودیان توسط فروشنده است، تنها به ضرر مشتری خواهد بود. بنابراین شما به عنوان مودی باید در پذیرش چنین صورتحسابهایی به دقت عمل کنید.
افزایش حد مجاز فروش
با وجود حد مجاز برای فروش قطعا راهکارهایی نیز برای رفع این محدودیت در نظر گرفته شده است در ضمن این محدودیت برای مودیانی هست که سقف مجاز فروش رسیده اند که خواهان ارسال فاکتور بیشتری از حد مجاز هستند. در ادامه 5 روش رفع این محدودیت ها خواهیم پرداخت.- پرداخت نقدی مالیات ارزش افزوده
- پرداخت قسطی: در این روش با ارائه چکهای صورتی رنگ، اقدام به افزایش حد مجاز میکنید.
- سپرده بانکی ارائه دهید.
- ضمانت نامه بانکی به سازمان بدهید.
- وثیقه ملکی را گرو بگذارید.
نحوه محاسبه حد مجاز فروش
حد مجاز ماده 6 سامانه مودیانحال این سوال مهم مطرح میشود که مقدار حد مجاز ماده 6 سامانه مودیان چقدر است؟ این محدودیت و ظرفیت آن به شرح زیر میباشند:
- مودیان با سابقه:
- مودیان بدون سابقه:
- مودیانی که فروش آنها کمتر از معافیت ماده 101 باشد:
نکته مهم: این عدد بر اساس دوره مشابه (فصلی) سال قبل است. مثلا اگر شما در زمستان سال 1402، صد میلیون تومان فروش کالا و خدمات مشمول ارزش افزوده داشته باشید، در سال بعد در همین دوره زمستان، تا پانصد میلیون تومان مجاز به صدور صورتحساب فروش هستید که اعتبار مالیاتی دارد.
نحوه اعتراض به مالیات ارزش افزوده
نحوه ثبت اعتراض به برگ مطالبه ارزش افزوده به صورت کتبی و با ارائه اسناد و مدارک توسط مودی یا وکیل قانونی او است. همچنین مسئولان مربوطه در سازمان مالیاتی موظفند ظرف 45 روز از زمان ثبت درخواست مودی، دلایل و اسناد و مدارک ابرازی مودی را بررسی و در خصوص رد یا عدم رد مندرجات برگه ارزش افزوده (برگ تشخیص) تصمیمگیری نمایند.
اعتراض به مالیات بر ارزش افزوده یکی از دعاوی مالیاتی مبتلابه در مراجع رسیدگی به دعاوی مالیاتی است و با ابلاغ اوراق مطالبه آن به مودی و ظرف مهلت ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ، قابل اعتراض در اداره امور مالیاتی است و توسط ممیز کل مالیاتی مورد بررسی قرار می گیرد. در صورت پذیرش تصمیم اداره امور مالیاتی، اعتراض مختومه می شود. در غیر اینصورت اعتراض قابل طرح در سایر مراجع رسیدگی به دعاوی مالیاتی می باشد.
مهلت اعتراض به برگه مالیات بر ارزش افزوده
مهلت اعتراض به مالیات بر ارزش افزوده ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ به مودی مالیاتی است.مراجع رسیدگی به دعاوی مالیات بر ارزش افزوده
- اعتراض به مالیات بر ارزش افزوده در اداره امور مالیاتی
در فرضی که اختلاف مالیاتی از طریق اعلام مراتب اعتراض، به اداره امور مالیاتی حل و فصل نگردد، نوبت به رسیدگی سایر مراجع دادرسی مالیاتی خواهد رسید، که در ادامه به آنها اشاره می نمائیم.
- اعتراض به مالیات بر ارزش افزوده در هیات بدوی امور مالیاتی
- چنانچه مودی ظرف مهلت ۳۰ روز نسبت به مالیات بر درآمد و در مالیات بر ارزش افزوده ظرف ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ کتبا به برگ تشخیص ( یا برگ مطالبه یا برگ استرداد ) اعتراض نماید.
- چنانچه برگ تشخیص مالیاتی، براساس مقررات تبصره ۱ ماده ۲۰۳ و ماده ۲۰۸ قانون مالیات مستقیم، بصورت قانونی ابلاغ شده باشد، اما مودی مالیاتی اقدامی جهت پرداخت مالیات و یا اعتراض نزد مامور امور مالیاتی ننموده باشد.
رای هیات حل اختلاف بدوی مالیاتی ظرف ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ قابل اعتراض در هیات تجدیدنظر مالیاتی می باشد.
- اعتراض به مالیات بر ارزش افزوده در هیات تجدیدنظر امور مالیاتی
نکته مهم اینکه، صلاحیت هیات حل اختلاف تجدیدنظر مالیاتی ، محدود به مواردی که مودیان در شکایت خود نزد هیات های بدوی مطرح کرده اند نبوده، بلکه مودیان می تواند نسبت به موارد جدیدی که سابقا در هیات بدوی مورد اعتراض قرار نگرفته نیز در هیات تجدیدنظر مالیاتی طرح شکایت کنند.
رای هیات تجدیدنظر مالیاتی قطعی و لازم الاجرا است. بر همین اساس سازمان امور مالیاتی می بایست مطابق رای صادره، اقدام به صدور برگ تشخیص قطعی نماید.
رای هیات حل اختلاف مالیاتی تجدیدنظر در شورای عالی مالیاتی ، هیات موضوع ماده ۲۵۷ قانون مالیات مستقیم و دیوان عدالت اداری از حیث شکلی ( نقض قوانین و مقررات یا ادعای نقض رسیدگی ) قابل اعتراض می باشند.
تنها مواردی که اجرای رای قطعی هیات حل اختلاف بدوی یا تجدیدنظر مالیاتی متوقف می شود، توقف اجرای رای با سپردن وجه نقد یا ضمانت نامه بانکی یا وثیقه ملکی یا ضامن معتبر نزد اداره امور مالیاتی، نقض توسط شعبه شورای عالی مالیاتی و یا صدور دستور موقت در دیوان عدالت اداری است.
- اعتراض به مالیات بر ارزش افزوده درهیات موضوع ماده ۲۱۶ قانون مالیات های مستقیم
- اعتراض به مالیات بر ارزش افزوده در شورای عالی مالیاتی
رسیدگی به شکایت به صورت شکلی ( نه ماهوی ) از کلیه آرای قطعی هیات های حل اختلاف مالیاتی از حیث نقض قوانین و مقررات یا ادعای نقص در رسیدگی است.
لازم به ذکر است، منظور از رسیدگی شکلی، اعلام نظر است، یعنی پس از تشخیص نقض قوانین یا نقص در رسیدگی توسط شعب هیات های حل اختلاف، پرونده مالیاتی مجددا جهت صدور حکم ( نهایی ) به هیات حل اختلاف مالیاتی هم عرض ارجاع داده خواهد شد، تا با رعایت نظر اعلامی شورای عالی مالیاتی اقدام به صدور رای نماید.
نکته کاربردی:
بموجب ماده ۲۵۱ قانون مالیات بر ارزش افزوده ، مودی یا دادستان انتظامی مالیاتی می توانند ظرف دو ماه از تاریخ ابلاغ رای قطعی هیات حل اختلاف مالیاتی تجدیدنظر ، به استناد عدم رعایت قوانین و مقررات موضوعه یا نقص رسیدگی ، با اعلام دلایل کافی به شورای عالی مالیاتی اعتراض نموده و تجدید رسیدگی را درخواست کنند.
- اعتراض به مالیات بر ارزش افزوده در هیات موضوع ماده ۲۵۷ قانون مالیات مستقیم
- اعتراض به مالیات بر ارزش افزوده در هیات موضوع ماده ۲۵۱ مکرر قانون مالیات مستقیم
لازم به توضیح است، که صلاحیت هیات موضوع ماده ۲۵۱ قانون مالیات مستقیم به دو بخش تقسیم می شود.
- رسیدگی به کلیه پرونده های مالیاتی قطعی اعم از مالیات های مستقیم و غیرمستقیم
- صلاحیت رسیدگی در هر دو بعد شکلی و ماهوی نسبت به رای مورد اعتراض
اعتراض به مالیات بر ارزش افزوده در دیوان عدالت اداری
بموجب بند ۲ ماده ۱۰ قانون دیوان عدالت اداری، آخرین راه کار اعتراض مودی مالیاتی جهت نقض رای قطعی صادره از سوی هیات های حل اختلاف مالیاتی یا شورای عالی مالیاتی طرح دعوا در دیوان عدالت اداری است.که مطابق با تبصره ۲ ماده ۱۶ قانون دیوان عدالت اداری مدت اعتراض به رای قطعی مالیاتی در دیوان عدالت اداری برای اشخاص مقیم در داخل کشور سه ماه و برای اشخاص مقیم در خارج از کشور شش ماه از تاریخ ابلاغ رای یا تصمیم قطعی صادره است. متعاقبا نیز رای بدوی صادره نیز برای اشخاص مقیم ایران، ظرف ۲۰ روز و برای اشخاص مقیم خارج از کشور ظرف ۲ ماه از تاریخ ابلاغ، قابل تجدیدنظرخواهی در دیوان عدالت اداری است. که در فرض نقض پرونده مجددا جهت بررسی مجدد به هیات هم عرض صادرکننده رای قطعی ارجاع می شود.
نظر کاربران در مورد
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است